Een geavanceerd systeem zoals dit vereist een uitzonderlijke reeks bedienpanelen om de vele ingebouwde functies mogelijk te maken. Deze bedienpanelen zijn de terminals met vereisten voor persoonlijke bezetting, waaraan de 'PORT'-technologie zijn naam ontleent. Onze allernieuwste reeks PORT-terminals hebben een waaier van specificaties met gestandaardiseerde interne hardware. Wat de architecturale aspiratie of functionele eis op een bepaald raakvlak ook is, er is een PORT-terminal dat eraan voldoet.
'PORT'-technologie biedt meer functionaliteit dan elk eerder liftsysteem en heeft vele functies die constant evolueren. De technologie zorgt voor het meest efficiënte gebruik van een liftgroep en de passagiers zullen echt genieten van de soepele manier waarop ze naar hun bestemming worden gebracht met een minimaal aantal tussenstops. Bovendien garanderen de veiligheidsfuncties in het ontwerp hun gemoedsrust tijdens de verplaatsing.
'PORT'-technologie is gebaseerd op de unieke ervaring van 30 jaar van Schindler van een systeem bekend als Bestemmingsoproepbesturing, dat de efficiëntie van de verplaatsing van een groep liften radicaal verbetert.
In de jaren '90 werd de hoogte van een gebouw beperkt tot het aantal aanvullende liften die vereist waren om een goede service te leveren. In de sector werd algemeen aangenomen dat een aanpak waarbij passagiers hun bestemming konden bepalen alvorens te vertrekken, een hoger serviceniveau zou bieden vanuit een specifieke groep liften en het probleem zou oplossen. Niemand in de sector was echter in staat om een praktisch systeem te ontwikkelen op basis van dit concept. In 1992 introduceerde Schindler Miconic 10, het eerste praktische bestemmingsoproepbesturingssysteem en revolutioneerde de markt. In het begin van de jaren 2000, toen het duidelijk werd dat bestemmingsoproepbesturing de toekomst was, boden andere bedrijven producten aan, maar had Schindler reeds een systeem van de tweede generatie, en PORT is het derde!
Wanneer een passagier de bestemming aan PORT communiceert, hetzij via een eindtoestel, RFID-kaart of smartphone, analyseert het systeem elke mogelijke combinatie van manieren waarop deze bestemming kan worden bereikt, rekening houdend met alle andere oproepen in het systeem en het huidige gebruik van elke lift. Door middel van een speciaal algoritme dat is verkregen na vele jaren onderzoek, wordt de optimale toewijzing bepaald en gecommuniceerd aan de passagier via het eindtoestel of de telefoon. Ze kunnen dan voor de toegewezen lift staan en snel instappen om te worden verplaatst met minimale stops naar hun verdieping.
We zijn van mening dat 'PORT'-technologie vandaag de dag een hoogtepunt in de sector vertegenwoordigt. Maar we staan niet stil. Elk jaar krijgen we meer gegevens van de duizenden eenheden die we wereldwijd gebruiken en die door onze onderzoekteams worden aangewend om geleidelijk aan de prestaties te verbeteren. We zijn niet van plan om onze voorsprong snel op te geven!
Efficiëntie in een lift kan in het algemeen worden opgevat als twee zaken, die met elkaar verband houden. De passagiersafhandelingsefficiëntie en de energiezuinigheid.
De snelheid waarmee een lift passagiers kan afhandelen, is natuurlijk essentieel voor de operationaliteit van het gebouw. Als in een kantoorgebouw bijvoorbeeld, vooral tijdens de ochtendspits, het aantal geïnstalleerde liften niet efficiënt mensen kan verplaatsen naar hun verdieping, zullen er zich lange rijen vormen, wat tot frustratie bij passagiers leidt en het prestige van de faciliteit verlaagt. Een PORT-installatie zal ervoor zorgen dat passagiers die naar dezelfde verdieping gaan, indien nodig naar dezelfde lift worden geleid. Dit betekent dat het aantal stops dat de lift maakt, minimaal is en het minder lang duurt alvorens deze terugkeert naar de lobby. Als elke lift vaker terugkeert naar de lobby, wordt meer capaciteit gegenereerd voor aankomende passagiers en wordt het verkeer efficiënter afgehandeld.
Wat betreft energiezuinigheid moeten we erop wijzen dat, op individuele basis, elke Schindler-lift is uitgerust met de laatste aandrijf- en materiaaltechnologie om de hoogste efficiëntie te bieden. Maar met PORT kunnen we verder gaan. Een PORT-lift kan zo werken dat de groep zelf energiezuinig kan zijn via een functie die we Energy Control Option (ECO) noemen. In ECO-modus biedt het systeem een aanvaardbare wachttijd voor alle passagiers op een energiezuinige manier. Dit lost het probleem op van typische liftgroepen om de meeste energie te verbruiken wanneer de vraag door de passagiers laag is. Wanneer er slechts enkele passagiersoproepen zijn, wat het merendeel van de dag het geval is, kan elke passagier zeer snel worden opgehaald door een lift en, met weinig medepassagiers, snel naar de bestemming worden gebracht. Zo leggen liften doorgaans langere afstanden af voor slechts enkele passagiers. Aangezien liften bovendien typisch van een tegengewicht voor een belasting van 50% voorzien zijn, verplaatsen de liften in het systeem zich onevenwichtig, wat niet energiezuinig is. ECO-modus lost dit probleem op. Om energie te besparen, kunnen met behulp van de ECO-modus minder liften worden gebruiken met meer mensen per lift, wat resulteert in kortere ritten met een betere balancering van de lading. Bijgevolg beperkt de ECO-modus het energiegebruik van liften terwijl ervoor wordt gezorgd dat wachttijden van passagiers niet een specifiek niveau overschrijden: klantentevredenheid en hoogste energiezuinigheid tegelijk.
Veiligheidsvoorzieningen zijn centraal ingebouwd in een PORT-systeem en kunnen op vele verschillende niveaus werken. Wanneer er reeds een huidig gebouw of zelfs een wereldwijd bedrijfssysteem bestaat, is er een eenvoudige interface om het naadloos te integreren. Tegenwoordig willen vele klanten het echter opnemen in het hart van hun veiligheidsstrategie voor hun gebouw wanneer ze bewust worden van de vele veiligheidsniveaus die in het PORT-systeem zijn ingebouwd.
Centraal in het PORT-veiligheidsconcept staat de communicatie aan de klant dat we willen dat ze zich identificeren om ze van dienst te kunnen zijn. Bijvoorbeeld, wanneer een klant zijn/haar RFID-kaart aanbiedt, worden ze niet alleen toegelaten, maar wordt hun bovendien meegedeeld welke lift ze kunnen gebruiken om naar hun ochtendbestemming te gaan. Een PORT-lift is voorzien van terminals met een kaartlezer, wat betekent dat, ongeacht de locatie ervan, een veiligheidstransactie kan plaatsvinden. Dit gebeurt vaak bij een toegangspoort, waar het elegante PORT-ontwerp eenvoudig kan worden opgenomen. Of, indien vereist, kan Schindler onze Speedgates verstrekken.
Naast een RFID-kaart, biedt myPORT een nog hoger niveau van functionaliteit dat kan worden gebruikt in combinatie met of als vervanging van kaarten. Hoewel in dit hoofdstuk in de eerste plaats wordt ingegaan op PORT met betrekking tot liften, kan het systeem ten slotte sterk worden uitgebreid om te voorzien in alle aspecten van toegangscontrole binnen het gebouw.
De ervaring van passagiers is wat elk aspect van het PORT-ontwerp probeert te verbeteren. We willen dat elk contact met onze gebruikers een gevoel van veiligheid, comfort en gemak geeft. Vanaf het moment dat ze een gebouw betreden en, zonder een oppervlak aan te raken, toegang verkrijgen, naar de lift wandelen en snel naar hun verdieping worden gebracht, is ons doel om een geweldig gevoel van welzijn te creëren en een gevoel dat het systeem hen een gepersonaliseerde service verstrekt.
We zullen leren waar ze op bepaalde tijdstippen gewoonlijk naartoe willen gaan en proberen hun behoeften te anticiperen. We zullen altijd proberen hen een lift toe te wijzen die niet te vol is en hun bestemming bereikt zonder te veel tussenstops, en bovenal zullen we altijd proberen om het gevoel te geven dat elke rit die ze maken, door PORT wordt beschouwd als van groot belang.
AZ Delta
AZ Zeno