Steeds meer houten gebouwen rijzen uit de grond - en wij zijn trots om die ontwikkeling te ondersteunen.
Er is een "alternatief" bouwmateriaal dat het onderwerp van gesprek is geworden - grappig aangezien het al eeuwen bestaat. Het is hout.
Hout - of meer bepaald timmerhout - is bezig aan een opleving. Overal in Europa - en daarbuiten - duiken volledig houten hoogbouwwerken op. Ze worden steeds vaker gezien in steden over de hele wereld, omdat zowel ontwikkelaars als bouwers, die milieuvriendelijker willen bouwen, zich aangetrokken voelen tot hout en zijn unieke eigenschappen.
Wat valt er niet goed te keuren?
Waarom maakt hout zo'n enorme comeback? Houtconstructies hebben een aantal voordelen. Ten eerste fungeert hout als een "natuurlijke koolstofput" - het verwijdert en slaat CO2 uit de atmosfeer op.
Hout als bouwmateriaal heeft een veel kleinere koolstofvoetafdruk dan cement of staal. Voor de productie is minder energie en water nodig, waardoor het een aantrekkelijk alternatief bouwmateriaal is, vooral in een tijd waarin de bouwindustrie graag haar steentje bijdraagt aan duurzaamheid.
Hout heeft ook goede isolerende eigenschappen, wat het nog aantrekkelijker maakt: luchtbellen in de celstructuur van hout vormen een natuurlijke barrière tegen hitte en kou. En natuurlijk ziet hout er geweldig uit - zijn natuurlijke esthetiek is moeilijk te evenaren. Er komen steeds meer houten gebouwen uit de grond over de hele wereld - en wij steunen die ontwikkeling van harte.
De Scandinavische landen leiden de trend
Een van de regio's waar dergelijke constructies te vinden zijn, zijn de Scandinavische landen, die een lange traditie van werken met hout kennen.
Een houten constructie die in architectuurkringen de krantenkoppen haalt, is Sara Skelleftea, in het noorden van Zweden. Het multifunctionele complex met kunstgaleries, een conferentiecentrum en een boetiekhotel van 20 verdiepingen met een glazen gevel is volledig uit hout opgetrokken - inclusief de acht liftschachten - en is uitgerust met liften van Schindler.
We hebben vele andere kleinere houten constructies in Scandinavië uitgerust, maar een andere die opvalt is Valle Wood, het grootste commerciële gebouw in Noorwegen dat volledig uit dwars gelamineerd hout bestaat en uitgerust is met onze Schindler 5500 liften.
Zoals te verwachten, vereisen dergelijke projecten een zeer specifieke expertise. Houten liftschachten zijn niet zonder uitdagingen: ze zijn gevoelig voor zware trillingen. Om de trillingen onder controle te houden, zijn speciale liftrails en grotere platen dan gebruikelijk nodig. Dit betekent dat houten liftschachten doorgaans breder moeten zijn dan hun traditionele, betonnen tegenhangers. "Door in een vroeg stadium bij het proces betrokken te zijn, konden we het ontwerp van de liftschachten beïnvloeden", zegt Peter Rehnström, die voor Schindler toezicht hield op het Sara Skelleftea-project.
Maar hoe zit het met de veiligheid? In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn gebouwen van hout even veilig als die van staal en beton. Hoewel hout kan branden, is het een veel voorspelbaarder materiaal dan staal en beton. Bovendien zijn houten gebouwen zo ontworpen dat ze even veilig zijn als elk ander gebouw en vaak zelfs de eisen van het bouwbesluit overtreffen.
Houten gebouwen wereldwijd in opmars
Houten gebouwen zijn niet langer alleen in Scandinavië te vinden - de trend zet zich ook door in andere delen van de wereld. En wij denken graag dat wij daar een kleine rol in hebben gespeeld.
In Brussel hebben wij op de site van Tour & Taxis 10 liften geleverd van 675 kg, in een houten schacht, type CLT (houtskeletbouw), inclusief een TSD liftsysteem waarmee een variante uitloophoogte mogelijk is van 2900 mm.
Gare Maritime is een complex waar er 10 gebouwen in één gebouw werden geplaatst. En hier hebben we met Schindler in elk gebouw een lift mogen plaatsen.
Met de Schindler 3000 met TSD optie konden we de liften plaatsen in schachten waar de schachtkophoogte laag moest zijn.
Hout in al zijn vormen
We kunnen wel zeggen dat we een solide expertise hebben ontwikkeld in houten gebouwen - en we blijven op veel verschillende fronten werken nu de vraag naar het duurzame materiaal blijft groeien.
In Zwitserland hebben we samengewerkt met houtconstructeur Renggli AG aan een prefab bouwproject, waarbij we geprefabriceerde liftkokermodules van hout hebben ontwikkeld, compleet met vooraf geïnstalleerde liftcomponenten.
Wij assembleerden de liftmodules in de fabriek voordat ze naar de bouwplaats werden vervoerd, waar de modules op elkaar werden gestapeld, in legostijl, om een complete liftkoker te vormen. Deze methode resulteert in een snellere installatietijd op de bouwplaats. Het bevordert ook de veiligheid, aangezien onze werknemers de verschillende liftmodules in de gecontroleerde omgeving van de fabriek in elkaar zetten.
Geprefabriceerde constructies hebben ook het voordeel dat ze betaalbaarder zijn dan traditioneel gebouwde woningen. Dat concept van betaalbaarheid staat centraal bij de start-up Boklok, een samenwerking tussen Skanska en IKEA, die prefab gebouwen bouwt die voornamelijk van hout zijn gemaakt, volgens een slim, geïndustrialiseerd en efficiënt proces. Tot nu toe heeft Boklok ongeveer 14.000 woningen ontwikkeld in Zweden, Finland, Noorwegen en het Verenigd Koninkrijk - en wij zijn er trots op dat we deze onderneming ondersteunen met onze mobiliteitsoplossingen.
Liften moderniseren is een serieuze onderneming. Maar dankzij de nieuwste innovaties om moderniseringen vlot te laten verlopen, is er geen enkele reden om uw lift te laten hangen in het verleden.